FlowerFall

Thursday, 14 May 2015

Siapa Tak Faham Siapa???

Bismillah.
Allahu.

Semakin hari semakin sibuk.
Urusan dunia, mana pernah habis.
-------------------------------------------------------

Bila dah sibuk,
Serius,
Ia mempengaruhi segala benda.

Ramai yang menegur,

"Khaleda, senyum lah sikit"
"khaleda, jangan stress sangat."
"Khaleda, awak ni masam je. Tau la banyak kerja"
"Khaleda, relax la buat kerja"
"Khaleda, kita kena kawal emosi"

Ok.

Cakap memang pandai.
Cakap memang senang.
Kau minta itu ini.
Tapi,
Adakah kau faham situasi aku?
Adakah kau cuba untuk faham aku?
Adakah kau cuba untuk letakkan diri kau dalam diri aku?

TIDAK.

Kau hanya tahu menghentam.
Kau hanya tahu menghukum.
Kau hanya tahu meminta itu dan ini.

NAMUN,

Kau tak pula cuba dekati aku,
Kau tak pula cuba fahami aku,
Kau tak pula cuba ajari aku.

Itu lah manusia.
Hanya tahu menghukum, menghentam.
Hanya tahu minta itu dan ini.
Kau fikir,
Ia semudah ABC?
Ia semudah 123?

TIDAK, kawan.
Fahamilah aku.
Ajarilah aku.



Allah, bantu kami <3

Saturday, 21 March 2015

Bukan Semudah Itu, Sayang.

Bismillah.
Allahu.

------
DREAM.
Semua orang ada impian masing-masing. I'm included ! Of course :)

---------

Sayang,
Impian itu
Bukan semudah membuka pintu.

Sayang,
Impian itu
Bukan semudah ayunan langkahmu.

Sayang,
Impian itu
Bukan semudah membalikkan tanganmu.


Sayang,
Impian itu
Bukan semudah ucapan di bibirmu.

Sayang,
Impian itu
Kau perlu tahu.
Hakikatnya,
Ucapanmu, balikan tanganmu, ayunan langkahmu, bukaan pintumu,
Bermula dengan tekad yang satu.

SENYUM :)

Wednesday, 21 January 2015

Seorang Kakak Itu , Sayang .....

Allahumma Solli 'Ala Muhammad
Bismillah

Allahu.

Tak tahu kenapa,
Awal-awal semester ini bagaikan tidak tentu arah.
Sekejap sibuk, sibuk dan sibuk lagi.

Oohhh!
Bukan itu yang Eyda nak cerita.
Tapi, nak cerita tentang seorang kakak yang sangat Eyda sayang.



Dia sangat penyayang,
Kasih sayangnya terhadap adik-adiknya, tidak terkira. Even dia bukan kakak sebenar Eyda pun.
Nasihatnya terasa sangat berguna.
Dia seorang pendengar yang sangat setia.
Suaranya yang halus, membuat hati berasa tenang.
Keprihatinan menjadikan Eyda bertambah sayang.

Terima kasih kakak.
Mengajar saya macam-macam,
Erti kehidupan,
Dalam meraih kejayaan,
Dunia dan akhirat, InsyaAllah.

Dan,
Beliau adalah
Kak Nor Hasanasiha Binti Abu Bakar.
ILoveYou <3

#Semoga Allah Redha ^_^

Tuesday, 20 January 2015

Rasa Macam Penat.

Allahumma Solli 'Ala Muhammad.
Bismillah.

Allahu.
Baru 2 minggu lebih masuk maktab, sudah rasa kepenatannya. Semakin lama semakin banyak tugasan belajar. Apatah lagi ditambah dengan tugasan-tugasan sampingan dalam berpersatuan dan kelab-kelab. Aduh! Penat sungguh rasanya.

Lebih-lebih lagi, awal sesi ini bakal diadakan pencalonan JPP yang mana setiap tahun diadakan. Dan, ramai juga senior-senior yang menyuruh Eyda masuk. Almaklumlah, depa dah 'tua', nak cari pelapis pula. Tapi, bukan semudah ABC untuk membuat keputusan menyertai JPP. Berpandukan petunjuk-petunjuk serta nasihat-nasihat dari beberapa orang yang dipercayai, InsyaAllah Eyda bertanding. Allah! Satu lagi beban.

Tapi, bila fikir--fikir , kalau kerja yang sedikit ini sudah terasa penatnya, bagaimana nak buat kerja-kerja dakwah yang lebih maha hebat itu. Allahu.

Ya.
Keazaman, keyakinan, kepercayaan perlu sentiasa ada dalam diri.



Aku mohon pada Tuhan,
Agar doa diperkenan,
Untuk jadi wanita budiman,
Yang kuat boleh melawan.

Allah.
Allah.
Allah.

Ya Tuhan, Kau bantulah aku dalam menyempurnakan tanggungjawabku, dan berilah aku kekuatan untuk menempuhi segala ujian ;)

#Semoga Allah Redha <3

Tuesday, 16 December 2014

Cinta Jarak Jauh. Aduhai........

Bismillah.

Cuaca harini sangat best untuk menidurkan diri. It's raining yoo!
Ahh, sudah lama rasanya menyepikan diri.
Hari ini, rindu nak menaip dan berkongsi cerita.

------
PJJ?
Percintaan Jarak Jauh.
Hailaaaa, susah bak hangg!
kita di sini, dia di sana.



***Di bawah ada beberapa tips untuk menjaga hubungan jarak jauh yang boleh dipraktikkan. *Ececeh, jiwang-jiwang la pulak harini kann ^_^

#1 Berdoa Agar Kekal Bahagia

Berdoa adalah perkara yang paling utama sekali. Doa juga dikira sebagai salah satu usaha kita. Berdoa memohon kepada Allah agar dihindari dari perkara-perkara yang boleh merosakkan rumah tangga seperti kehadiran orang ketiga, bisikan syaitan dan sebagainya. Lazimnya, apabila pasangan tinggal berjauhan, maka tidak mustahil akan wujudnya anasir-anasir luar menghasut supaya meninggalkan pasangan mereka. Ingat, kita perlu rajin berdoa dan tabah...


#2 Berhubung Secara Kerap

Rajinkan diri kita untuk bertanyakan khabar kepada pasangan setiap hari. Jangan sesekali kita lupa untuk menghubunginya setiap hari tidak kira sama ada SMS, Call, WhatApp dan sebagainya. Pada hari ini pelbagai medium teknologi telah disediakan. Kita hanya perlu guna dengan sebaiknya. Tidak ada alasan untuk kita tidak menghubungi pasangan. Sekurang-kurangnya, ucapkanlah selamat pagi, dan selamat malam kepada pasangan kita secara bergilir-gilir....


#3 Mengadakan Pertemuan

Sama ada isteri mahupun suami, kedua-duanya perlu berbincang sepakat untuk mengadakan pertemuan. Jika suami tinggal jauh hanya 100-200 KM dari tempat tinggal isteri, mungkin boleh mengadakan pertemuan setiap hujung minggu. Jika tidak, tetapkanlah sama ada dua minggu sekali mahupun sebulan sekali.....

Jika terlalu jauh seperti di antara semenanjung dan Sabah Sarawak, pasangan perlu akur bahawa pertemuan secara kerap memang agak sukar untuk dilakukan lebih-lebih lagi ia melibatkan kos yang tinggi....


#4 Jujur Terhadap Pasangan

Antara kunci kebahagian adalah jujur terhadap pasangan. Jika tidak jujur, bagaimana kita mahu menjadikan hubungan itu dihindari dari tipu muslihat. Jika si isteri mahu keluar ke mana-mana, maklumkan pada suami agar dirinya tahu lokasi anda. Setiap pasangan jangan sesekali keluar berdua dengan orang lain yang berlainan jantina. Jujurlah dengan pasangan anda. Ini kerana selain boleh menimbulkan fitnah, ia juga juga boleh mengundang cerita-cerita kurang enak. Lagi bahaya jika cerita itu sampai ke telinga pasangan. Boleh berperang nanti....


#5 Menyambut Ulang Tahun Bersama

Jangan sesekali kita lupa tentang tarikh ulang tahun perkahwinan. Jika kita lupa, ia sedikit sebanyak boleh merosakkan hubungan. Tambahan pula, pasangan akan mula berprangka tidak baik terhadap kita. Maka, sambutlah ulang tahun bersama dan usahakan diadakan dalam suasana yang kondusif. Tidak perlu pergi ke tempat yang mewah, sudah memadai anda berada bersamanya dan berikan hadiah serta ucapkan ucapan sayang kepadanya...

#####Sumber di sini

**Semoga bercinta sampai sorga <3
**MFB