FlowerFall

Monday, 21 July 2014

Aku Sentiasa Di Sampingmu , Kawan :)

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG.
ALLAHUMMA SOLLI 'ALA MUHAMMAD.

ALLAHU.

Kawan-kawan sememangnya orang yang paling rapat dengan kita selepas ibu bapa. Especially bagi mereka-mereka yang menetap di asrama atau jauh dari keluarga. Ya. Peranan kawan-kawan itu penting. Penting untuk membahagiakan, penting unutk menceriakan, penting untuk memahamkan dan sebagainya lagi lah.

Sabtu baru-baru ni, Eyda n 2 orang kawan outing ke KBMall untuk shopping raya. KATANYA!! hehe. Kawan-kawan yang lain, semuanya balik rumah diorang sebab rumah diorang dekat. N maybe diorang pun nak shopping raya dengan family diorang. Kami faham.

Masuk ke KBMall, MasyaAllah. Ramai gila ! Al-maklum lah, minggu terakhir Ramadhan kan. Masing-masing nak beli baju raya, kasut raya. Butik-butik buat sale lah, diskaun lah. Macam-macam. N , kami bertiga pun shopping jugak lah macam orang lain jugak. Cuma, the sad part is we just shop with ourselves without mother n father. *Cewah, speaking! ;)

Alhamdulillah, kalau kami tak membeli pun, kami cuci mata. Tak seronok lah shopping tanpa parents. Serius, tak best langsung!! Allah. Sedih sangat.

Untung, ada kawan macam mereka, sentiasa menemani kemana sahaja kita pergi.

Mungkin,
Dengan pengalaman ini Allah mahu beri kita pengalaman dan peluang untuk sentiasa bersyukur dengan apa yang kita punya. Setelah kita tidak punya apa-apa, baru kita sedar betapa pentingnya ibu bapa. :)

Selagi masih ada ibu bapa, BERSYUKURLAH :')

Wednesday, 16 July 2014

Maafkan aku, sayang .

Bismillah.

Awak. Maafkan saya.

Pernah dengar cerita perkahwinan aturan keluarga ? Bagi saya, itu semua cliche. Selalu sangat ada dalam novel and bla bla bla.... Rekaan semata-mata semua tu. Sehinggalah ia jadi pada diri saya sendiri.

Awak. Maafkan saya.

Dulu kita pernah janji untuk setia dan hidup sama-sama kan!? Kita sama-sama janji untuk tunggu sama-sama. Tapi benarlah, kita merancang namun perancangan Allah itulah yang terbaik. Dan, jodoh itu rahsia Allah. Sayang mana pun kita, tapi kalau Allah takdirkan jodoh itu bukan milik kita, ia takkan jadi

Awak. Maafkan saya.

Saya tak tahu apa perasaan saya sekarang. Gembira ? Sedih ? I dont know.  Mungkin saya patut gembira sebab saya dah nak kahwin. Dan, mungkin saya juga perlu bersedih sebab orang yang saya nak kahwin itu bukan awak :'(

Awak. Maafkan saya.

Saya tahu. Mungkin awak marah dengan saya sebab saya lupa janji saya pada awak untuk tunggu awak. Awak, saya dah tunggu. Tapi apalah daya saya untuk melawan keputusan keluarga?

Awak. Maafkan saya.

Awak, walau kita tak dapat bersama, tapi akuilah yang awak pernah ada dalam hati saya yang sangat saya sayang. Terima kasih atas perkenalan kita, Allah dah aturkan yang terbaik. Terima kasih sebab selama ini awak sangat memahami saya. Terima kasih atas keikhlasan awak berkawan dengan saya. Terima kasih sebab awak selalu ada di samping saya ketika saya senang atau susah. Terima kasih atas semuanya.

Awak. Maafkan saya.

***Cerita di atas hanyalah rekaan semata-semata.
Senyum ;)

Monday, 14 July 2014

Maaf, Saya Kena Lakukannya Sekarang !



ALLAHU.

Lekanya kita.
Leka dengan cinta.
Cinta yang tidak pasti.
Yang akan membawa kita entah kemana.
Tapi,
Kau dan aku.
Tidak pedulikan semua.
Yang penting dunia kita.
Yang kita khayalkan bersama.

Nak dijadikan cerita.
Puan Hidayah datang menyapa.
Entah hati ini rasa bagaimana.
Terasa kosong tiba-tiba.
Baru ku sedar.
Betapa banyak salah dan dosa.
Yang telah aku lakukan di dunia.

Jujur.
Aku masih sayangkan kamu.
Aku masih inginkan kamu.
Tapi,
Teringat akan seksa neraka,
Aku cuba.
Cuba untuk lepaskan semua.
Yang bakal memberatkan timbangan dosa.

Aku tak mahu heret kau sama.
Lalu aku fikirkan pelbagai cara.
Untuk lupakan cinta dunia yang sementara.
Maaf aku terpaksa kata.
Aku harus lakukannya.
Mungkin ini masanya.
Pergi !!
Pergi kau jauh-jauh !!

Melihat wanita lain,
Masing-masing punya pacar sendiri.
Kadang hati bermonolog sendiri.
Apa benar keputusan ini?
Tapi aku tetap yakin dengan janji Ilahi.
Yang benar itu pasti,
Ia akan datang sendiri,
Suatu hari nanti.

Kini aku merasa tenang.
Dada terasa lapang.
Hidayah yang dulu hilang,
Kini telah kembali pulang.

***Semoga Allah Redha :')

BIDADARI

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG.
ALLAHUMMA SOLLI 'ALA MUHAMMAD.

ALLAHU.

Aduh!
Payahnya jadi wanita.
Nak jaga itu, ini.
Macam-macam.

Cinta. Perasaan.
Tak dapat dibendung.
Memang hakikatnnya.
Wanita ini penyayang.
kasih dan sayangnya mahu ditunjuk.
Kepada siapa ?
Nun.
Ajnabi sana.
Allahu :'(

Wahai Bidadari,
Tatkala mereka yang lain sedang asyik melayan cinta,
Kuatlah kamu melawan nafsu.
Tatkala mereka punya kekasih berkongsi cerita,
Carilah Allah yang setia denganmu.

Walau ku tahu,
Kau juga punya perasaan,
kau juga punya cinta,
Tapi kuatlah,
Sebarkan ia di jalan yang betul.
kuatlah engkau menolak cinta yang melekakan kamu.
Kerana aku tahu,
Kamu percaya,
Pada Allah yang satu.
Jika dia jodoh kamu,
Lari ke mana pun,
Akan datang pada kamu.


Sunday, 6 July 2014

Adakah Kita Menjadi Punca !??

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG .
ALLAHUMMA SOLLI 'ALA MUHAMMAD

ALLAHU.

Perasaan kasih dan sayang itu fitrah. Fitrah yang ada dalam diri tiap-tiap makhluk yang bernama manusia. Perasaan suka kepada berlainan jantina itu pasti wujud. Cuma, adakah masa itu sesuai ?

Suka untuk saya berkongsi mengenai salah sebuah sekolah agama di Klang Selangor. Betapa bagusnya didikan dan betapa menjaga pergaulan antara pelajar-pelajar di sana, sehinggakan pelajar perempuan dilarang mennyebut nama lelaki dan begitu juga sebaliknya. Habis nak panggil macam mana ?? Gelaran MUSLIMAT diberi kepada pelajar perempuan manakala gelaran MUSLIMIN diberi kepada pelajar lelaki. Jika ditanya kepada pelajar-pelajar di sana, apakah alasan mereka berbuat demikian? Salah ke sebut nama sahabat berlainan jantina? Jawapan mereka :
"Kerana hati ini bersifat berubah-ubah. Bayangkan jika kita sebagai muslimat, sering menyebut nama-nama yang berlainan jantina, tidakkah nama mereka akan terpahat dalam hati kita ? Bahkan, wajah mereka juga mungkin akan terbayang-bayang ? "
Ini mungkin salah satu langkah kecil untuk mengelakkan diri sendiri daripada masalah hati.

Saya melihat remaja-remaja sekarang (saya juga mungkin tidak terkecuali), sering mengenakan rakan-rakan mereka dengan mem'pasang-pasang'kan dengan lelaki/perempuan lain.
contoh situasi :
"Eh Siti, kau dengan Ali sama baju la harini. Korang dah janji eh...sepadan lah korang ni"
ATAU
"Monah, aku tengok kau dengan Mamat tu sesuai sangat. Kau cantik, Mamat hensem. Sesuai la tu. Boleh kawin la korang ni"
DAN, jawapan mereka yang dikenakan tu selalunya berbunyi begini:

"Ish, kau ni. Ada-ada je taw. Aku tak suka la kat dia"
ATAU
"Ewah-ewah. Aku benci la dia. Jangan ejek aku dengan dia. Tak suka."

Mungkin pihak yang mengenakan itu tidak ada niat apa-apa, mungkin sekadar gurauan kawan-kawan. Dan, mungkin juga pihak yang terkena itu pada mulanya tidak suka diejek-ejek sebegitu. Tapi yakinkah kita dia tiada perasaan terhadap lelaki/perempuan yang kita ejekkan tu ?

Saya yakin dan pasti, bila dah lama-lama kita asyik dok ejek dia dengan lelaki/perempuan tu, mungkin kalau bukan 100%, perasaan suka tu tetap ada, 0.999999%. Mungkin!?

Kita tidak dapat menjangkakan apa yang berlaku. Dalam hati, kita tak tahu.

Janganlah disebabkan kita, kawan kita yang sedang berusaha menjaga hati dia, tergelincir juga. Kesian pada dia yang sedang cuba menjaga hati dan pergaulan, tapi terjatuh hati pada masa yang salah gara-gara kita. Berdosa kita tahu!?

Sama-samalah kita menjaga hati kita dan hati sahabat-sahabat kita supaya sentiasa ingat kepada Allah, dan bukan perkara yang remeh-temeh seperti itu. Saya juga mohon berjuta kemaafan kepada sesiapa sahaja, terutama kawan-kawan saya kalau saya juga pernah berbuat demikian.

Yang berkata itu lebih diuji,
Maaf salah silap.
Tegurlah andai saya salah .

*Semoga Allah Redha ^_^

Friday, 4 July 2014

BERTAHAN ITU BUKAN MUDAH .

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG .
ALLAHUMMA SOLLI 'ALA MUHAMMAD .

ALLAHU .

Sudah lama rasanya diri ini tidak mencoret sesuatu di blog tersayang. Sudah berhabuk, berdebu mungkin ?
Pada kesempatan ini, saya nak share sikit beberapa pendapat . Mungkin ilmu tak seberapa, tapi apa salahnya kita raikan pendapat masing-masing bukan!?

Saya diajukan beberapa soalan. Antara yang menarik untuk dibincangkan adalah, "BAGAIMANA UNTUK TERUS ISTIQAMAH DALAM BERIBADAT". Menarik bukan !?? Ya, dan saya pasti dan sangat pasti. Hakikatnya semua orang mengalami masalah atau perkara yang sama. Apabila kita sudah buat baik hari ini, bagaimana kita nak teruskan yang baik itu untuk esok hari.

Pendapat saya, first of all memang tidak lain dan tidak bukan adalah NIAT kita. Niatkan yang sebenar-benarnya "AKU NAK BUAT BAIK NI ADALAH KERANA ALLAH". InsyaAllah, yakinlah bahawa Allah sendiri yang akan permudahkan urusan kita untuk buat baik itu. Perkara baik, mustahil Allah tak bantu, tak gitu !?? :)

Seterusnya, bila dah niat betul, dah buat baik, macam mana pulak nak ISTIQAMAH ? BERTAHAN ? Masyaallah. Ini yang mungkin sedikit payah. Tapi, ingat! Kepayahan dan kesusahan kita bermujahadah itu, dilihat dan dinilai oleh Allah. So, the best thing yang kita boleh buat adalah SENTIASA MENCUBA. CUBA, CUBA dan TERUS MENCUBA untuk buat baik. Walaupun semalam kita dah buat baik, tiba-tiba hari ini kita tergelincir. Jangan pernah give up untuk terus CUBA semula buat baik itu esoknya. ALLAHU. Allah nilai setiap usaha kita. INGAT !
"ALLAH MENILAI SETIAP USAHA KITA, BUKAN HASILNYA"
Kerana apa ? Sebab Allah tahu, hambaNya selalu tergelincir. Dan, sebab itulah, pintu taubat terbuka setiap masa. Baik kan ALLAH ? SOoooooo SWEET ^_^

Then, bila kita dah cuba buat baik, cuba dan cuba, jangan lupa DOA pada Allah. Supaya apa ? Supaya Allah tetapkan hati kita agar sukakan kebaikan. Memang fitrah manusia itu sukakan kebaikan pun. Sesungguhnya Allah yang memegang setiap hati-hati manusia. Dan hanya Dialah yang mampu membolak-balikkan hati kita. Makanya, rajiin-rajinlah berdoa :
"Wahai Tuhan Yang Membolak-balikkan hati, Tetapkanlah hatiku atas agamaMu, dan sentiasa taat kepadaMu, dan sentiasa berjihad di jalanMu"
InsyaAllah, hari-hari kita minta, pasti Allah perkenankan. AMIN.....

Selamat beramal ! ^_^

 

Thursday, 3 July 2014

AWAK :')

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG .
ALLAHUMMA SOLLI 'ALA MUHAMMAD .

ALLAHU .

Kepada Awak ,
Awak yang sangat saya hormati .
Awak yang sangat saya sayangi .
Sedar tak sedar , dah 6tahun lebih kita berkawan, kan !??
Betapa pantasnya masa berlalu, awak .
Dan sepantas masa itulah banyak dugaan .
Dugaan yang kita lalui dan harungi bersama-sama .
Walaupun pada pandangan kasarnya kita memang tidak bersama-sama dari segi jasadnya ,
Tapi saya tahu , dalam hati awak , ada saya .
Dan awak tahu ?
Dalam hati saya juga begitu . Ada awak .
Sungguh . Saya tak tipu .

Awak ,
Kalau diingatkan perkenalan kita ,
Banyak kenangan pahit kan !?
Tapi awak, saya tak pernah kisah perkara-perkara yang pahit tu .
Yang manis itu lebih penting dan lebih bermakna .
Saya taknak hanya disebabkan sedikit yang pahit itu,
Merosakkan manis yang banyak tu .

Awak ,
Saya bukan nak ungkit .
Tapi, masih awak ingat saat awak tinggalkan saya ?
Saya sedih sangat awak .
Awak dan mungkir janji awak .
Awak janji nak tunggu saya , tapi tak .
Sampai hati awak kan .
Tapi, saya percaya pada satu kata-kata :
"JIKA KAMU MENYAYANGI SESEORANG, BIARKAN DIA PERGI . JIKA DIA MENYAYANGI KAMU, DIA AKAN KEMBALI PADA KAMU"
MasyaAllah ! Memang benar. Kita bersama-sama lagi .
Even saya sendiri tidak pasti ,
Adakah ini benar, atau awak akan pergi lagi.

Awak,
Saya harap ,
Awak akan sentiasa bersama-sama saya .
Kini dan selamanya.
Sampai syurga .
Dan ,
Tolong jangan pergi lagi ya . :)

Sayang Awak Kerana Allah Hingga Ke Sorga ^_^